La Fundació Frederic Mompou

Palau de Cent Barcelona
La Fundació Privada Frederic Mompou va ser creada, davant de notari, per la Sra. Carme Bravo, vídua i hereva universal de Frederic Mompou, l’entitat Joventuts Musicals de Barcelona i el Sr. Joan Millà i Francolí el dia 12 de juny de 2006 a Barcelona.  La Fundació està registrada en el Registre de Fundacions de la Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques de la Generalitat de Catalunya amb el número 2281.

La voluntat de la Sra. Carme Bravo va ser sempre el conservar, donar a conèixer i promoure l’estudi i difusió de l’obra del seu espòs i principalment entre la gent jove, a qui Mompou tenia una especial estima.  Aquesta voluntat va ser traspassada a la Fundació Mompou dintre dels seus estatuts.

.

Quan es va crear la Fundació Mompou l’organigrama era el següent: Sra. Carme Bravo, Presidenta; Sr. Joan Millà i Francolí, Vice-president; Sr. Miquel M. Badal, Secretari i Sr. Josep Serra, Tresorer.  Els patrons vocals de la Fundació Frederic Mompou: Sr. Josep M. Arassa, Sr. Ignasi Campà, Sra. M. Dolors Planella, Sr. Kiev Portella, Sr. Jesús Rueda i Sr. Josep Soler. La Fundació Privada Frederic Mompou es va presentar públicament al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona el 20 de març de 2007, amb una paraules de benvinguda de la Regidora Katy Carreras, una conferència sobre el compositor a càrrec del catedràtic d’Història de la Música de la Universitat de Barcelona, Sr. Xosé Aviñoa, unes paraules escrites per la Sra. Carme Bravo i un recital líric d’obres de Mompou a càrrec del pianista Mac McClure i la mezzosoprano Marisa Martins.

Amb el traspàs de la Presidenta de la Fundació, la Sra. Carme Bravo, el dia 29 d’abril de 2007 i la dimissió del membre vocal Sr. Josep Soler el juny del mateix any, l’organigrama va passar a ser: Sr. Joan Millà i Francolí, President; Sr. Miquel M. Badal, Secretari i Sr. Josep Serra, Tresorer.  Els patrons vocals de la Fundació Frederic Mompou: Sr. Josep M. Arassa, Sr. Ignasi Campà, Sra. M. Dolors Planella, Sr. Kiev Portella i Sr. Jesús Rueda.

L’any 2013 es va aprovar per unanimitat que el Sr. Jordi Maluquer formés part del patronat de la Fundació, sent un nou membre vocal.

El despatx de la Fundació Mompou ocupa el pis on vivia el matrimoni Mompou (Passeig de Gràcia, 108  1r 2a / 08008 Barcelona) amb la intenció de conservar l’esperit i els objectes del matrimoni Mompou-Bravo.

Placa commemorativa Frederic Mompou

• Placa-Fundacio-Mompou1
  • Placa-Fundacio-Mompou2
  • Placa-Fundacio-Mompou3
El 29 de gener de 2014, l’Ajuntament de Barcelona instal·là una placa commemorativa dedicada a Frederic Mompou a la façana de la finca del Passeig de Gràcia, 108, de Barcelona, on va viure i va morir, i on ara hi ha la Fundació Mompou.

Fundació Frederic Mompou (una mica d’història)

La relació de Joventuts Musicals de Barcelona (JMB) amb la família Mompou fou la normal d’una entitat musical amb un compositor famós i veí del barri, fins que l’any 1979, en un concert del cicle “Música al carrer Montcada” a la Galeria Maegth, el pintor Joan Miró, que hi feia estada, va convidar al matrimoni Mompou, juntament amb la concertista Carlota Garriga i el President de l’entitat, Joan Millà i Francolí. Aquest va ser el principi d’una relació més personal.

L’any 1983, Joventuts Musicals de Barcelona es va avançar en la celebració del 90è aniversari de Frederic Mompou, programant pel dia 16 d’abril una marató Mompou, a la seva seu social, que durà dotze hores ininterrompudes amb la col.laboració de tot el món musical de la ciutat, intèrprets, corals, solistes, compositors, entitats,  etc. i la presència de l’homenatjat.

L’any següent, en un homenatge privat, Frederic Mompou va acceptar ser el president d’honor del Concurs de Composició per a joves, organitzat per Joventuts Musicals de Barcelona, que ja complia cinc anys.
L’any 1985, JMB programa, dins el cicle “Diumúsica”, l’obra integral per a piano de Mompou en quatre concerts interpretats per Antoni Besses i Miquel Farré. Tots aquest actes van fer més estreta la relació de JMB, i personalment de Joan Millà i Francolí, amb el matrimoni Mompou.

Tant és així que, a la mort del compositor, la seva vídua, la Sra. Carme Bravo, acceptà la presidència d’honor del Concurs i l’any 1999 va autoritzar a JMB a donar el nom de Frederic Mompou al Premi, premi ara internacional.

Joventuts Musicals de Barcelona

Exposició Frederic Mompou / Gaudí ( El so de la llum)

Mostra d’objectes personals i obres del compositor incloses dins de l’exposició:
” El so de la llum Mompou / Gaudi ”
Museu de la Musica 12-12-12 / 01-09-13.

Carme Bravo

Carmen Bravo
Filla petita d’una família menestral, Carme Bravo Roy (Gironella, 1919- Barcelona, 2007) va aprendre les primeres lletres amb la seva mare, mestre retirada. Descobreix la seva capacitat musical al mateix temps.

Va estudiar al Conservatori Superior de Música de Barcelona tota la carrera de piano amb els millors professors de l’època, obtenint les màximes qualificacions i premis extraordinaris en les diferents disciplines.

Va iniciar la carrera pianística a Barcelona, on va actuar amb l’Orquestra de la ciutat sota la direcció d’Eduard Toldrà.
Més endavant es va traslladar a París, becada per l’Ajuntament de Barcelona, on va poder ampliar els estudis amb els eminents professors Lazare Lévi i Magda Tagliaferro. Va rebre savis consells de l’insigne pianista Ricard Viñes. Va actuar a França, Itàlia i Holanda amb repertori clàssic i espanyol.

L’any 1941, en un concurs d’interpretació va conèixer Frederic Mompou, que formava part del jurat. Neix entre el Mestre i la jove pianista una profunda amistat que acaba en matrimoni l’any 1957. La seva coneixença amb Frederic Mompou fa que el Mestre torni a compondre després d’anys de crisi creativa.

A partir del matrimoni amb Frederic Mompou, Carme Bravo va interrompre la carrera pianística i es va dedicar plenament a la pedagogia, per la que sentia una gran vocació. Fou professora de piano al Conservatori Superior de Música de Barcelona i de pedagogia a l’Escola Universitària del Professorat, també de Barcelona.

Després de la mort de Frederic Mompou l’any 1987, Carme Bravo va recomençar l’activitat pianística, dedicant-se exclusivament a la difusió de l’obra del seu espòs, fent classes magistrals.  Va fer cursos a diverses universitats d’Espanya, els Estats Unitats i Japó, a més de gravar discos amb obres de Mompou.

Guardiana i defensora de l’obra del seu marit i preocupada pel futur de la seva obra, Carme Bravo crea l’any 2006 la Fundació Frederic Mompou juntament amb l’entitat Joventuts Musicals de Barcelona, que de molts anys abans convocava el concurs Frederic Mompou per a joves compositors, i també juntament amb el seu president, Joan Millà i Francolí.